20 lut Projekt przestrzeni M8 / głosowanie
Drodzy Studenci, Zapraszamy do udziału w głosowaniu na najlepszy projekt przestrzeni M8 ! Jest to sala w budynku M, która została oddana do Waszej dyspozycji w zeszłym roku akademickim. Projekty pod tytułem: „Wyspa na czas wolny”- obiekt wielofunkcyjny odpowiadający potrzebom studenta IW PK” wykonali studenci I roku II stopnia / Architektura Wnętrz pod kierunkiem prof. Katarzyny Radeckiej i mgr Jolanty Kwarciak.
Prace przeszły pierwszą weryfikacje i trzy, które prezentujemy poddane są głosowaniu internautów – czyli Was. Projekt, który uzyska największą ilość głosów zostanie ZREALIZOWANY, a więc istotna jest Wasza aktywność. Wszystkie trzy są przemyślane, ale który przekona Was najbardziej? Sami jesteśmy ciekawi.
Zasady głosowania: Głosowanie trwa do 26.02.2019 roku do godz. 23.59! Prezentujemy 3 projekty, bez nazwisk. Nazwiska autorów zostaną zaprezentowane po zakończeniu głosowania.
Głosujemy tzw. „lajkami” na naszej stronie FB pod zdjęciem głównym konkretnej pracy, a nie w komentarzach!!!
W komentarzach są załączone plansze na których można przyjrzeć się szczegółom.
6Open
Projekt instalacji funkcjonalnej wyspy w sali nr. 8, która mieści się w jednym z głównych budynków Instytutu Wzornictwa przy ul. Racławickiej, w Koszalinie. Tematem dla opracowania była adaptacja sali zajęciowej na świetlicę dla studentów – miejsce, które musi spełniać wiele potrzeb użytkowników i wychodzić na przeciw studentom. Instalacja ta zaprojektowana została na bazie metalowych, lakierowanych profili kwadratowych 3 x 3 cm, łączonych ze sobą metodą spawania. Całość uzupełniona została o płyty meblowe, okleinowane – białe, a także surowe płyty MDF. Ponadto w projekcie wykorzystane zostały gąbki, a także materiał tapicerski do elementów tapicerowanych: gąbki na siedziskach, ścianki odgradzające. Elementami osobnymi są siedziska: krzesło zaprojektowane na potrzeby instalacji, a także pufy służące do organizowania spotkań w zespołach.
Ażurowa konstrukcja pozwoliła na stworzenie w adaptowanej przestrzeni – kolejnych mniejszych, o konkretnych funkcjach. Cały system opiera się na kątach prostych – tworząc sieć poszczególnych łączeń, które składają się na pewne, wydzielone strefy funkcjonalne. Na pierwszy rzut oka nie jest to oczywiste. Instalacja ta ma bowiem intrygować i zachęcać do wejścia i odkrywania poszczególnych stref.
Nazwa projektu nasunęła się po wyliczeniu głównych stref jakie powstały za sprawą tej instalacji. Są to:
1| 2 Strefy pracy – w których to możemy wygodnie przysiąść do pracy z laptopem, manualnej lub innej. Dodatkowo dla ułatwienia pracy z komputerem przewidziana została szczelina między blatami, przez którą mogą przechodzić kable od ładowarek. Dzięki temu zachowany będzie porządek w miejscu pracy.
2| Strefa przechowywania – główna strefa do przechowywania to miejsce na wyżej wspomniane pufy, aczkolwiek jest ich dużo więcej, ponieważ między strefami znajdują się półki na różnych wysokościach do przechowywania prac studentów. Przestrzenie instalacji zostały wykorzystane niemalże w każdej części.
3| Strefa pracy grupowej – jest to wydzielona przestrzeń do pracy zespołowej. W strefie tej przewidziane są siedziska – pufy, które musimy wyjąć z miejsca, w którym są one złożone. Strefę wyznaczyła nam tablica kredowa – która ułatwi nam pracę i komunikacje w grupie.
4| Strefa relaksu – w strefie tej zaproponowane zostały wygodne kanapy, powstałe
z bardzo prostej konstrukcji wpisującej się w całość. Zastosowane zostały gumy przeciągnięte między dwoma profilami, które stanowią stelaż. Na gumach tych umieszczone zostały wygodne poduchy, co w połączeniu daje nam swego rodzaju bardzo komfortową kanapę.
5| Strefa jadalniana – powstała z myślą o studentach. W założeniu znajdować mają się tam rzeczy niezbędne do przyrządzenia kawy lub herbaty. Zaproponowałam także ławkę
o wysokości hokera oraz blat na wysokości barku, aby można było spotkać się i wspólnie zjeść drugie śniadanie.
Drugi człon nazwy czyli ‚Open’ oznacza otwartość, co dla mnie doskonale opisuje całą konstrukcje i jej ażurowość. Można ją także interpretować jako zaproszenie – czyli strefy otwarte i dostępne dla wszystkich, co dokładnie wpisuję się w ideową myśl świetlicy.
PROGRAM w liczbach:
Określone liczby osób użytkujących przestrzeń w jednym czasie:
> Strefa pracy: 19 osób
> Strefa relaksu: 8 osób
> Strefa pracy grupowej: 16 osób
> Strefa jadalniana: 4 osoby ( miejsca siedzące )
S.C.-czyli scooter
Projekt dotyczy sali M8, czyli przestrzeni zarezerwowanej dla studentów, gdzie mogą spędzać swój wolny czas między zajęciami. Moim głównym założeniem, było zagospodarowanie tej przestrzeni tak, aby każdy znalazł coś dla siebie, większe grupy mogły się tam spotkać, porozmawiać bądź przedyskutować projekty, oraz pojedyncze osoby mogły indywidualnie popracować. Wyspa, bo taki był temat, obejmuje grupę mobilnych elementów na kółkach z możliwością blokady. Składa się ona z wygodnych siedzisk, dzięki którym studenci mogą zaaranżować sobie kąt do swobodnych spotkań bądź chwilowego spoczynku oraz blatów lekko nachylonych, do pracy na stojąco, pozwalające na oparcie całego ciała. Z drugiej strony mebla mamy też możliwość usiąść, co daje poczucie izolacji od otoczenia. Zestawienie kilku modułów wyspy pozwoli również na stworzenie przestrzeni dla większej grupy studentów, gdzie przy ustawieniu mobilnej ścianki, mogliby zawieszać na niej swoje projekty bądź przy użyciu rzutnika, wyświetlać je co pozwoliłoby na integrację.
Projekt na każdym etapie pracy zmieniał się. Początkowo, gdy jeszcze nieznane były nam wszystkie materiały, elementy wyspy były dużymi klockami wykonanymi z samej płyty, co utrudniałoby z pewnością przemieszczanie tych mebli, a dodatkowo nie wyglądały zbyt atrakcyjnie, a masywnie. Świadomość materiałów, które zostaną wykorzystane do wykonania mebla rozwiała wątpliwości dotyczące sposobu uproszczenia poszczególnych modułów, nadania im lekkości i mobilności. Również dodatkowe elementy typu podnóżki czy podłużne siedziska, stały się integralną całością z dwoma modułami. Podnóżki w siedzisku zostały zastąpione zwykłą ramą wychodzącą ze stalowej konstrukcji ławki, a pufy dostawiane od przodu „biurek” weszły wewnątrz, wcześniej masywnego klocka.
MAŁA SCENA STUDENCKA
Ideą projektu było stworzenie elastycznego miejsca do pracy dla studentów, z przywiązaniem dużej uwagi do funkcji przechowywania oraz funkcji wystawienniczej. Wyspa składa się ze stałego elementu- podwyższonej sceny, na której została przewidziana część magazynowa. Regały przymocowane na stałe do podestu ze stopniami są zwrócone do środka, pozwala to na częściowe ukrycie przedmiotów składowanych na półkach, dzięki czemu w pomieszczeniu zostaje zachowany porządek. Widoczne od zewnątrz wysokie, tylne ściany regałów są idealnym tłem dla eksponowanych prac studentów. Łącznie przewidziano miejsce na powieszenie tam 24 plansz o wymiarach 100×70 cm. Szerokie stopnie prowadzące na scenę doskonale sprawdzą się jako miejsce do siedzenia. Dla złożonego na stałe mebla zostały zaprojektowane mobilne ławy- siedziska oraz stoliki, które można w łatwy sposób dosunąć do wyspy, tworząc w ten sposób jeden wielofunkcyjny obiekt. Łącznie w jednym czasie z mebla może korzystać 20 osób, dodatkowo przewidziano miejsce dla mniej więcej 8 osób na stopniach schodów.